תמונת מצב הספנות בתום 2017

נשיא לשכת הספנות הישראלית ד"ר יורם זבה, לקראת סיכום שנת 2017, בדגש על הייעול והחסכון ברמת השירות.

דבריו של ד"ר זבה, בכנס יום הספנות:


הלשכה פתחה במאבק בלתי מתפשר, שעוד לא הסתיים, לאמץ את השרות היעיל בנמלים כמרכיב החשוב ביותר בהתנהלותם כלפי לקוחותיהם. עוד לפני יותר משנה התרענו, ומחינו על כך, שלפי חוק החברות הממשלתיות הרווחיות העסקית מהווה קריטריון דומיננטי בהתנהלותם. בעזרת לובי הספנות בכנסת, בראשות ח"כ מיקי זהר, התקיימו בסוף השנה שעברה שלוש (!) ישיבות בנושא זה בוועדת הכספים של הכנסת. הסיכום של יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני לא הותיר מקום לספק: הרווחיות אינה צריכה לעמוד בראש מעייניהם של הנמלים, אלא השרות היעיל והחסכוני לציבור לקוחותיהם. כתוצאה מדיונים אלו קמו שתי ועדות עבודה נפרדות, לאשדוד ולחיפה, שכללו את מנהלי הנמלים, רשות החברות הממשלתיות, רספ"ן ולשכת הספנות. סיכומי הוועדות נתקבלו פה אחד ודווחו לח"כ גפני. הסיכומים שיקפו את סיכום וועדת הכספים שלמעשה מבטא את דרישת הלשכה המקורית.

נמל

הלשכה רואה בברכה את המאמצים הכבירים של משרד התחבורה לפתח תשתיות ממלכתיות וחיוניות שיתמכו בכלכלת המדינה, ובמיוחד בסחר החוץ שלה. פרמטרים רבים וחשובים לאין ערוך תלויים בפיתוחים אלו: פקידות ישירות של אניות, יעילות וחיסכון בהפעלת צי האניות העולמי לסחר שלנו, צמצום עלויות בהתנהלות היצוא והיבוא, שיפור מערכת יבוא הגרעינים, ועוד פעילויות רבות הנובעות מנושאים עיקריים אלו. יחד עם זה, יש לזכור שטבען של התשתיות הוא שהפירות לא באים מידית, והתוצאות אמורות להיות מורגשות בהתאם. האתגר המידי הוא להתחיל להתרגל לכללי המשחק העתידיים בתשתיות הפיזיות והניהוליות הקיימות.

רבות כבר נאמר על הירידה המדאיגה בספנות הישראלית. מספר האניות בבעלות ובשליטה ישראלית, וכן מספר הקצינים הישראליים, מהווים היום צל חיוור בהשוואה לעבר המפואר. מה שמדאיג במיוחד הוא שתרומתם היא קרדינלית לשרות ולמחירים של סחר החוץ של ישראל. רשות הספנות והנמלים עושה כמיטב יכולתה וראויה למחמאות על המאמצים הבלתי נלאים לעצור התדרדרות זו, ולקדם את חוק מס תפוסה החדש שאמור להביא אניות נוספות לצי הישראלי.
 
חדשות ועדכונים