סחר חוץ, נמלים וספנות


ראשי פרקים להרצאה בפני חניכי מב"ל

  1. מיקומה הגיאופוליטי של מדינת ישראל – אי על הכביש הראשי דרך תעלת סואץ.
  2. מאפייני הספנות הבינלאומית ויחסה לישראל (שותפויות, רגולציה, מחירי הובלה (!), בעלות לעומת חכירה.
  3. הספנות הישראלית (בעלות ושליטה) ויחסה לישראל.
  4. מקורות ויעדים של סחר החוץ של ישראל.
  5. מבנה הסחר של מדינת ישראל ותפקידו החיוני הדומיננטי.
  6. היערכות לשכת הספנות לאתגרים העתידיים, הן בשגרה והן בחרום.
  7. 6 נמלי ישראל.
  8. פיתוח הספנות, הנמלים והשייט:
  • שימושי החוף.
  • צרכי הספנות בנמלים: עומקים, רציפים, מנופים, סיבוב אוניות, HUB, שטחים.
  • ניהול פרטי – מסחרי. תחרות.
  • הבטחת נתיבי שייט פתוחים ובטוחים ומסדרונות גישה לנמלי ישראל. כניסת האוניות אל הנמלים, היציאה מהם וההפלגה ביניהם מתבצעת במסגרת חמישה מסדרונות: ארבעה מסדרונות גישה – לחיפה ולמספנות ישראל, לאשדוד, לחדרה, לאשקלון, ומסדרון הפלגה (מטעמים ביטחוניים) בין חיפה ואשדוד ואשקלון בנתיב המרוחק 10 מייל ימי מהחוף. 
    מלבד התנועה של אוניות הקשורות לסחר הישראלי, קיימת תנועה ערה של אוניות סוחר המפליגות מעבר לתחום הטריטוריאלי (12 מייל ימי) אבל בתוך התחום הכלכלי, בדרכן מתעלת סואץ לביירות, סוריה, וטורקיה. הבטחת נתיבי שייט פתוחים ובטוחים, כולל מסדרונות, חיונית ביותר. אזור התכנסות נקבע בין המסדרון המקביל לחוף לבין המסדרונות הניצבים בקצוות.   
    מטעמי בטחון אוניות בדרכן לישראל מדווחות לחיל הים ולרספ"ן כאשר הן חוצות את קו ה-100 מייל. הפעילות ההולכת וגוברת לחיפושים ולהפקה של גז מחייבת התייחסות מיוחדת. מדובר במתקנים הנמצאים בלב המים הכלכליים, ובעורף הלוגיסטי שלהם לאורך החוף. ביניהם תתפתח רשת של כלי שייט העוסקת ב"ספנות חופית". ענף כלי השייט התפתח במהירות בשנים האחרונות. בשנת 2013 היו 22,000 כלי שייט, 77,000 משייטים מוכרים ושבע מעגנות: עכו, קישון, הרצליה, ת"א, יפו, אשדוד ואשקלון.

העמסת חומרי בנייה במסגרת פרויקט הקמת נמל הדרום  צילום: קרונוס צילומי אוויר
בתמונה: העמסת חומרי בנייה במסגרת פרויקט הקמת נמל הדרום.  צילום: קרונוס צילומי אוויר

 

השפעת הסכמי השלום וצעדי חרום אופייניים.

  1.  החרם הערבי.
  2. הסכמי השלום עם מצרים וירדן.
  3. הסחר הפלשתינאי.
  4.  אלטרנטיבות בזמן שביתות ועיצומים.


29 ביוני 2015

לחזרה חדשות ועדכונים - לחצו כאן